نوآوری در صنایع دستی ایران بیش از گذشته نیاز است

نوآوری در صنایع دستی ایران بیش از گذشته نیاز است
تاریخ:            تعداد بازدید: 144                    

جولیو وینچیا به چندین استان کشور سفر کرده و از کارگاه های تولید صنایع دستی بازدیدهایی به عمل آورد.
وی در نشستی در محل معاونت صنایع دستی کشور با حضور جمعی از معاونین صنایع دستی استان ها، مدیران موسسات مالی و اعتباری در استان ها مشاهدات خود را ارائه کرد.
جولیو وینچیا با ابراز خرسندی از همکاری همه جانبه از سوی مردم و مسئولین در ایران اظهار کرد: در مدت حضورم در ایران از استان های سمنان - کردستان - کرمانشاه و خوزستان بازدید کردم و ادارات سازمان میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان های مذکور زمینه ساز این سفر ها بودند.
وی تاکید کرد: سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باید امکانات و تسهیلات گردشگری را از طریق سرمایه گذاری بدون واسطه ارتقا بخشد و همچنین با ارائه وام هایی به بخش های خصوصی و یا خود با وارد مشارکت شدن با بخش خصوصی در صدد احیا و گسترش این حوزه باشد.
جولیو وینچیا تاکید کرد: صنایع دستی ایران به عنوان صنعتی مستقل و بومی شاخص ترین ژنراتور اشتغال زایی در ایران محسوب می شود. 70 درصد محصولات صنایع دستی ایران زاییده دست بانوان است، همچنین 88 درصد صنایع دستی ایران در گروه زیراندازها و رودوزی های سنتی قرار دارد، قالی و زیراندازهای دست بافت ایران به بیش از 100 کشور صادر می شود که اصلی ترین کالای صادرات غیر نفتی ایران ، قالی های دست بافت است.
وی ادامه داد: وجود خانه های صنایع دستی در رونق این هنر صنعت موثر است. سال گذشته سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ایران طرحی را در خصوص تاسیس خانه صنایع دستی در تمامی استان های ایران به اجرا در آورد. در اکثر موارد خانه های تاریخی زیبایی برای این منظور در نظر گرفته شده است. شخصا از تعدادی از این خانه ها در شهرهای شاهرود - سنندج و شوشتر بازدید کردم. 
وی یادآور شد: صنایع دستی ایران از لحاظ ساختاری در گذر زمان دچار تغییراتی شده است. اساسا بحث نوآوری در تولیدات صنایع دستی باید بیش از گذشته در طراحی و تولید این دست آفریده ها مورد توجه قرار گیرد تا بواسطه این تازگی صنایع دستی کاربردی و مطابق سلیقه خریدار و مشتری تولید و عرضه شود.
جولیو وینچیا با اشاره بر اهمیت روز افزون ایجاد خلاقیت در تولیدات صنایع دستی گفت: وضعیتی که در استان هایی که به آنها سفر داشتم مشاهده کردم حکایتی مشابه دارد؛ تکنیک های تولید فوق العاده، تولیدات سنتی خوب، صنعتگران بسیار متبحر و استاد که باید با زیور نوآوری و خلاقیت بیش از گذشته مزین شوند. این هنرمندان و صنعتگران باید ارتباطی خوب و مستقیم تر با سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشند؛ این ارتباط دو سویه می تواند در کاهش بی ثباتی وضعیت تجارت و ایجاد زمینه عرضه بهتر تولیدات صنایع دستی در بازارهای داخلی و خارجی بسیار موثر باشد.
وی همچنین از حضور جوانان در عرصه تولید صنایع دستی اظهار خرسندی کرد و گفت: تکنیک های صنایع دستی همچنان نسل های جوان را برخلاف کشورهای خاورمیانه به خود جذب می کند. در سفرم به ایران دهها نفر از جوانان هنرمند را دیدم که در حال فعالیت در رشته های صنایع دستی سنتی بودند، این جوانان برای ایجاد نوآوری در تولیداتشان و کشف بازارهای جدید عرضه محصولات نیز بسیار مشتاق و علاقه مند بودند. 
وی تاکید کرد: در کشوری مانند ایران که بخاطر فرهنگ غنی و میراث فرهنگی منحصر به فردش شناخته شده است، تولیدات قومی ایرانی و صنایع خلاق می بایست به عنوان منبع درامدی پایدار برای بخش عظیمی از نیروی های کار ایرانی محسوب شود. به علاوه، این صنعت نیازمند سرمایه گذاری های خرد و ارائه ارزش افزوده بالا است. 
جولیو وینچیا افزود: با توجه به این ظرفیت غنی و بالا نیاز به ایجاد مراکز صنایع خلاق در ایران بسیار کمک کننده و لازم به نظر می رسد. هدف ما خلق اکوسیستمی منحصر به فرد است که از ابتکار، الهام و فرصت های همکاری با ایران به منظور بالندگی ایده ها و افکار نو، فرصت های کسب و کار و شبکه خلاق بهره برد. همه جوامع بطور قطع برای تعالی آثارشان در هر قدمی که در این راه برمی دارند از خلاقیت ایرانی الهام خواهند گرفت.
وی با اشاره بر ویژگی های مراکز خلاق گفت: یک مرکز خلاق صنایع دستی باید دارای بخش هایی مانند واحد جاذبه گردشگری، مرکز فرهنگی، مرکز آموزشی تخصصی و فنی، مرکز پرورش و توسعه کسب و کار(انکوباتور کسب و کار)، مرکز و تشکیلات اجتماعی، لابراتوار نوآوری و خلاقیت باشد تا بتواند خدمات، شبکه سازی، آموزش و رویدادهای مهم در این حوزه را ارائه دهد.
مشاور صنایع خلاق سازمان توسعه صنعتی ملل متحد(یونیدو) افزود: با هماهنگی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته همانطور که در جلسات استانی نیز مطرح شد چهار قطب کالاهای خلاقانه بومی «او سی سی آی» با حمایت سازمان یونیدو در ایران راه اندازی می شود. این مراکز خلاقانه بزودی در استان های سمنان، کردستان، کرمانشاه و خوزستان راه اندازی می شود.
وی همچنین ادامه داد: توسعه صنایع دستی بهترین راه کار برای ایجاد مشاغل جدید با صرف کمترین هزینه است به همین منظور تکنیک های هنری در این زمینه باید ترویج شود.
اکنون پنج هزار و 780 مرکز کالاهای خلاقانه بومی در سطح جهان فعال است، که تا سال 2018 این تعداد به 37 هزار مرکز افزوده می شود.

 

منبع: ایرنا



برچسب ها :