شیشه گلکار

شیشه گلکار

به ظرافت یک قلب

  • آدرس : تهران - خیابان جمهوری -خیابان 30 تیر ( قوام السلطنه سابق ) پلاک 43
  • 02166711570
    09121157384
     
  •  
  • info@golkarglass.ir
    02166708643
     
  •  
     
  • تخفیف برای مشتریان : ندارد
  •  
  •  

لطفاً هنگام تماس ذکر کنید که از طریق گنجه دات نت تماس گرفته اید.

شرح کامل

به ظرافت یک قلب
شاید شما هم طرفدار کارهای هنری و لوازمی باشید که از شیشه ساخته می شوند. شاید شما هم بخواهید در این شهر شلوغ به چشم هایتان استراحتی بد هید یا برای مادرتان هدیه ای تهیه کنید.
اگر روزی به قصد خرید سری هم به خیابان میرداماد زدید و داشتید از جلوی مرکز خرید مریم رد می شدید،بد نیست سری به این پاساﮊ بزنید. بین مغازه هایی که اکثرا ̋̋ کالای شبیه به هم عرضه می کنند، یک مغازه هست که توجهتان را جلب می کند،به این دلیل که کالاهای به فروش گذاشته در آن با مغازه های دیگر متفاوت است . «گالری گل کار » همان جایست که آقای سعید گل کار که سالهاست در شیشه گری دستی دارد ، آثار شیشه ای دست سازش را به فروش میرساند.گل کار وپسرش که او هم صنایع دستی خوانده،با علاقه به این حرفه اشتغال دارند.مشتری ها نیز همگی به زیبایی آثاری که آنها تولید می کنند ، معترفند و بعید است که وقتی به این مغازه سر می زنید، دلتان بیاید دست خالی بیرون بروید ؛ خصوصا به این دلیل که قیمت آنها با وجود زحمت زیاد تولید، پایین و مناسب است.
شیشه های امروز
هنر شیشه گری در ایران از سال ٧٥ وضعیت بهتری از قبل پیدا کرده، چون فارغ التحصیلان این رشته که تعدادی شان دانشجویان آقای گل کار بوده اند، وارد کار شده اند: «الان صنعت شیشه گری در ایران جایگاه خوبی دارد ولی لازم است که یک ارگان دولتی بر کار شیشه گران ایرانی نظارت کند.» او می گوید که نبودن این کنترل و نظارت، باعث می شود که توانایی های شیشه گران ایرانی به هدر برود.
وقتی از آقای گل کار در مورد جایی که بشود شیشه گری آموخت می پرسیم، او این طور جواب می دهد: «روزی نیست که ما برای فراگیری این صنعت متقاضی نداشته باشیم. این صنعت را در دانشگاه می توان آموخت، اما اگر کسی هم مشتاق باشد طور دیگری آن را فرا بگیرد، باید شش ماه تا یک سال کار خود را تعطیل کند، در کارگاه شیشه گری حاضر شود و به عنوان یک عضو گروه کار شیشه گری، از نزدیک با نحوه کار آشنا شود تا آن را بیاموزد.»
هنر سالهای دور
شیشه گری در دنیا ٥ هزار سال سابقه دارد. شیشه گری در طول تاریخ تحول چندانی نداشته و تنها ابداعات مختصری در تکنیک ها صورت گرفته؛ این توضیحات آقای گل کار است در مورد تاریخچه شیشه گری در دنیا. او تحصیلات کارشناسی اش را در رشته باستان شناسی به پایان رسانده و می شود فهمید که چرا به شیشه گری علاقه مند شده. البته این تنها دلیل علاقه مندی او نیست و کار کردن در موزه آبگینه هم مزید بر علت شده:«آنجا با کارهای قدیمی شیشه در ارتباط بودم، لمس شان می کردم و دل نگرانی ام این بود که چرا نباید در دوران معاصر، شیشه گری سنتی ایران را احیا کنیم...» بعد،او مطالعاتی در این زمینه انجام داده،با شیشه گران معروف ایرانی صحبت کرده و به آنها ایده داده است: «کارهایی که من انجام می دهم را می توان به سه دسته تقسیم کرد:دسته اول کارهایی که طرح شان برگرفته از ظروف شیشه ای قدیمی است؛دسته دوم،ظروف شیشه ای با طراحی های جدید و دسته سوم شامل ظروفی است که طراحی شان،تلفیقی از الگوهای قدیمی و جدید است.» شاید بدانید که خاور میانه خاستگاه هنرهای قدیمی دنیا از جمله شیشه گری است.در سده اول میلادی،اولین شیشه گران در خاورمیانه متوجه این نکته می شوند که می توان در شیشه های مذاب دمید و با این کار آنها را به اشکال دلخواه درآورد:«این تغییر عمده و بسیار مهم باعث شد که تولید شیشه بیشتر شود و وسیله ای که تا پیش از آن فقط یک کالای تزیینی و در زمره آثار گران قیمت بود،به خانه های مردم راه پیدا کند.» اما ساخت ظروف شیشه ای هنوز هم دشواری خاص خود را داشت و نمی شد آنها را در خانه ساخت:«به خاطر همین دشواری هایی که از قدیم تا به حال بوده و هست، شیشه گری کاری پر از زحمت بوده و خلق آثار شیشه در طول تاریخ گسترش دامنه داری پیدا نکرده است؛هر چند که شیشه مورد استفاده مردم بوده ولی به تولید انبوه نرسیده است.»جالب است بدانید که آثاری از شیشه در غرب ایران هم یافت شده؛مثلا در معبد (یا همان زیگورات)چغازنبیل در استان خوزستان که متعلق به حدود ٢٥٠٠ سال قبل از میلاد است،آثاری از شیشه در قاب پنجره ها دیده شده و این آثار به موزه ایران باستان منتقل شده اند.
و کمی هم از فن این کار
کوره های شیشه گری کوره هایی هستند که با آجر مقاوم ساخته می شوند.ماده اولیه شیشه به صورت پودر داخل کوره ریخته می شود و در اثر حرارت به حالت مایع درمی آید. این دم» برداشته می شود و داخلش دمیده می شود تا شکل مطلوب ظرف حاصل شود.
گاهی این مایع مذاب را با دمیدن و گاهی به وسیله ریختن در قالب شکل می دهند.آقای گل کار و پسرش با علاقه بسیاری کار می کنند و هدفشان اشاعه هنر شیشه گری در ایران است.البته خوب است بدانید که کارهای آنها به کشورهای خارجی هم صادر می شود و طرفداران زیادی دارد.کار شیشه گری کار سختی است و همین دشواری ها باعث می شود تا هر کسی زیر بار آن نرود.از طرفی شیشه حساس و شکستنی هست و این نیز حساسیت و دشواری کار را چند برابر می کند.به قول آقای گل کار:
شیشه نزدیک تر از سنگ ندارد خویشی هر شکستی که به هر کس برسد از خویش است


ارکستر شیشه ها

شیشه گری ازهنرهای ظریف و زیبایی است که سالها در کشورمان مغفول مانده بود و حالا به همت استا دی توانمند به اوج رسیده است. « سعید گل کار » با ٣٠ سال سابقه کار درموزه آبگینه و سازمان میراث فرهنگی،٢٥سال تدریس در دانشگاههای مختلف وپشتوانه علمی وتجربی عظیمش توانسته به شیشه ها جان ببخشد.او در این سالها در کنار استادکاران حرفه ای، معجزه رنگ بر روی شیشه ها را لمس کرده و به تکنیکها ونقوش منحصربه فردی رسیده است.روشهای بدیعی که با الگوهای مختلف سنتی و جدید تلفیق شده و به ترکیب بند یها و فرم های زیبا و متنوعی رسیده است. در گالری گل کار جمله ای خود نمایی می کند: « با رنگ می توان زندگی بهتری داشت »؛ با هم به دنیای رنگی شیشه ها یش سر می زنیم.

تاریخچه

از حدود پنج هزار سال قبل ، شیشه در دنیا شناخته شد و مصر، ایران وخاورمیانه درواقع مرکزیت این هنررا به خود اختصاص داده بودند. در دوره هخامنشی در دربار پادشاهان جام های بلورین وجود داشت . شیشه های اولیه جنبه کاربردی نداشتند وبیشتر تزیینی بودند که به قیمت گزافی هم ساخته می شدند . در دوره اشکانیان،شیشه گرها متوجه می شوند که می توانند در شیشه مذاب بدمند. همین کشف باعث شد تفاوت های زیادی در ساخت شیشه نسبت به گذشته به وجود آید و شیشه از آن زمان به بعد به صورت انبوه ، تولید و وارد خانه مردم عادی هم شد. دوره ساسانیان به تزﺌینات روی شیشه اهمیت دادند، از جمله آن ها نقوش افزوده و نقوش تراش دار است که درجام های تراش شصتی می بینیم . تراش شصتی به این معنی است که جایی برای قراردادن انگشت شصت برروی جام ها تعبیه میشود. اوج شیشه گری ایران در دوره ساسانی بوده امابعداز آن، حدود دویست تا سیصد سال این صنعت متوقف می شود. در دوره دیگر، شیشه گری به تدریج از زیر خاکستر فراموشی بیرون می آید تا جایی که بسیار رونق می گیرد و به اقصی نقاط شرق دور صادر می شود. مجددا با حمله مغول ، این هنر از اوج می افتد.
چگونه وارد این هنر شدید؟
زمانی که من وارد موزه آبگینه شدم، شیشه ها را از نزدیک لمس کردم و مطالعات زیادی هم در مورد آنها انجام دادم. همیشه فکر می کردم چرا ما نتوانستیم به زیبایی های شیشه دست یابیم؟ کارگاههای شیشه گری در ایران و سایر نقاط جهان را مطالعه کردم، سپس به سازمان صنایع دستی سرزدم و آنجا کارهای قدیمی را با کارهای جدید مقایسه کردم، بعد به مدیران پیشنهاد دادم که پشت میزها ننشینیم و به کارگاهها سربزنیم. در این رفت و آمد ها بود که تعدادی استادکار حرفه ای را شناختم و بعد تصمیم گرفتم خودم وارد کارزار شوم. کم کم در ترکیبات رنگی دست بردم، در فرم تغییراتی دادم و کارهای جدیدی اراﺌه کردم؛مثلا تلفیق فلزو شیشه را اولین بار من درایران راه انداختم.
پس در واقع هنر شیشه گری به یک مدیریت قوی نیاز دارد؟
بله، شیشه گری مجموعه ای از آدم هاست.دقیقا شبیه یک ارکستر است، همانگونه که اگر یکی از نوازنده ها با دیگران هماهنگ نباشد ، تمام زحمات گروه به هدر می رود، کار شیشه هم به همین شکل است. اگر دقت کنید می بینید که حتی ترکیبات اولیه شیشه هم گروهی است و برای تهیه آن باید دقت زیادی صورت گیرد؛ مثلا ٧٠ درصد سیلیس، ۵ درصد کربنات، ۵ درصد آهک، ۵ درصد رنگ و مواد افزودنی دیگر و ... در شیشه گری به کار می رود. این ها باید به میزان دقیقی با هم تلفیق شوند تا شیشه اولیه به وجود آید.
چه تکنیک هایی در شیشه گری استفاده می شود؟
ما دو نوع تکنیک داریم، تکنیک های تزیین و تکنیک های ساخت.
♦ تکنیک های تزیین شامل نقاشی،تراش،ویترای،نقوش افزوده روی بدنه،نقوش داخل بدنه،تکنیک های دو لایه، سه لایه چند لایه و ... است.
♦ اما تکنیک های ساخت همزمان با ساخت شیشه اعمال می شود، مانند دمیدن در قالب نقش دار(که البته این یک تکنیک ساخت است که تزیینی هم به حساب می آید)، تکنیک دمیده ساده یا آزاد، ریختن شیشه روی سطح که شبیه تایل و کاشی می شود و آبگز کردن( یعنی ترکدار کردن شیشه ها) و ... .
چه تکنیک هایی را خودتان ابداع کردید؟

ترکیب شیشه و فلز ، نقش شعله ای، نقش ها ی عنکبوتی،نقش های نامنظم، طرح دیگری که خیلی هم موفق شد، نقش منظره بود که به نوعی الهام از طبیعت است. تکنیک های دیگری مانند نقش گورخری،فرم قارچی و نقش مرمری هم ازدیگر کارهایم است.اولین تایل ها یا کاشی های شیشه ای که درایران تولید شد را نیز من ابداع کردم.

کالاهایی که تولید می کنید،صرفا گلدان و ظروف هستند یا به فکر ساخت موارددیگری که در دکوراسیون کاربرد داشته باشندنیزهستید؟
برخی ازظروف تولیدی می توانند برای لوستر،چراغ خواب و آبا ژور هم استفاده شوند.تایل های شیشه ای، تابلوهایی که با شیشه های مختلف تولید می شود، انواع جا شمعی ها همه از موارد متنوعی هستند که در دکوراسیون کاربرد دارند.
هنر شیشه شما چقدرمی تواندبا کارهای دیگری که به سرعت و به صورت انبوه تولید می شوند، مثل انواع مجسمه ها رقابت کند؟
قابل رقابت نیست.چون شیشه کار دست است که زمان زیادی هم برای تولید هرکدام ازکارها صرف میشود. اما کارهایی مثل مجسمه سازی های ماشینی به سرعت تولید می شود. از نظر قیمت هم باید متفاوت باشند، چون کار دست نمونه تکی است که دیگر نمی توان مثل آن را ساخت.


کلمات کلیدی :

محصولات شیشه گلکار