راهيان نور، مسير حفظ و انتقال فرهنگ ايثار

راهيان نور
تاریخ:            تعداد بازدید: 218                    

راهیان نور چیست؟

راهیان نور نامی است برای گروه بزرگی از کاروان‌های سیاحتی - مذهبی در ایران اسلامی که به بازدید از مناطق جنگی بازمانده از جنگ ایران و عراق در غرب و جنوب غربی کشور می‌پردازند. بیشتر این کاروان‌ها همزمان با تعطیلات نوروزی و نیز تعطیلات تابستانی، برای مناطق غرب کشور، فعال می‌شوند.

 

دلایل فرهنگی ضرورت راهیان نور

راه های حفظ و انتقال فرهنگ ایثار«سیال بودن» یكی از ویژگی های آشكار فرهنگ است. فرهنگ به گونه ای است كه قدرت انتقال ازعصری به عصر دیگر و از نسل پیشین به نسل پسین را دارد؛ اما چگونه؟  
«سیال بودن» یكی از ویژگی های آشكار فرهنگ است. فرهنگ به گونه ای است كه قدرت انتقال ازعصری به عصر دیگر و از نسل پیشین به نسل پسین را دارد؛ اما چگونه؟ با جاری شدن آن در متن زندگی مردم. فرهنگ ایثار و ارزش های آن برای جاودانه ماندن باید با زندگی روزمره مردم، عجین شود و در متن زندگی آنان جریان پیدا كند. ایثار زمان و مكان نمی شناسد، همه زمانی و همه مكانی است. به یاد آوریم روزهای انقلاب و نیز روزهای خاطره انگیز و پرشور دفاع مقدس را كه چگونه حضور و همراهی همه مردم را در جریان ها شاهد بودیم. هم اكنون وقتی پیكر پاك و معطر شهیدان را می آورند، حال و هوای آن روزها دوباره پیدا می شود و همین امر، نشان نفوذ عمیق ارزش های دینی و ملی در میان آحاد ملت است.
مهم، هدایت شور، احساسات و عواطف پاك جامعه اسلامی و مردم خوب، بزرگوار و رشید ایران اسلامی و خدمت به آنان است كه به تعبیر امام راحل امتحان خود را خوب پس داده اند و حتی بهتر از امت پیامبر (ص) در صدر اسلام در صحنه ظاهر و حاضر شده اند.
در یك نگاه ساده، در محتوای فرهنگ ایثار موارد زیادی را می توان مشاهده كرد. ایدئولوژی و جهان بینی، باورها و ارزش های پشتوانه فرهنگ ایثارگری و شهادت را می سازند و به برخی از آنها تحت عنوان مبانی ایثار پرداختیم. خداخواهی، دین باوری، خدایابی، اخلاص، انسان دوستی و دگرخواهی، از خودگذشتگی، عزت، عظمت و تكامل روحی بسیاری دیگر به عنوان پیش زمینه ایثار مطرح است. برخی از این محتوا فعالیت های آموخته شده و مشترك، نظیر ایثار، از جان گذشتگی و دیگر ارزش هایی است كه از آن نام بردیم. برخی دیگر از مقوله افكار و اندیشه ها است. مواردی نظیر از جان گذشتن در راه خدا، مقابله با كفر، جهاد فی سبیل الله از این زمره اند. برخی دیگر را می توان به عنوان محصولات اجتماعی و مشترك فرهنگی غنی ایثار دانست. لباس ها، مقبره ها، گنبدهای شهدا و تمام آثاری كه از ایثارگران به جا مانده است. برخی دیگر نیز فناوری و ابزارهایی است كه محصولات مربوط به ایثار و شهادت را می سازد. برخی دیگر نیز سازمان های اجتماعی و نهادهایی نظیر بنیاد ایثارگران، حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس هستند كه در این زمینه مشغول به خدمت رسانی اند.
جاری كردن فرهنگ ایثار با این محتوای بسیار، در متن زندگی عموم جامعه، شیوه و ابزارهای خاص خود را می طلبد.

اگر بخواهیم ایثارگری، فرهنگ مردم شود و ملكه ذهن و درونی شود، باید علاوه بر عمومی بودن، از حالت عمدی بیرون آید. باید وارد ناخودآگاه مردم شود و به اصطلاح علمای اخلاق ملكه شود. صفت اخلاقی كه تبدیل به ملكه شد، تغییر آن آسان نیست.برای این كار باید تلاش های بسیار صورت پذیرد.
موارد زیر برخی از این اقدام های ضروری است:
الف)
 خدامحوری و آرمان گرایی مسئولان جامعه با نگاه تكلیف محور به جای نگاه رابطه محور و  عامل شدن به انجام و پیگیری آن همراه با در میان نهادن صریح و صادقانه مشكلات و پرهیز از پنهان كاری های غیرضرور.
ب) جلوگیری از تنزل ارزش های ایثارگری و دفاع مقدس از سطح ملی و مردمی به سطح  ارزش های گروهی. این ارزش ها باید در فرهنگ جاری شود نه این كه به صورت خرده فرهنگ در گروه هایی خاص رواج داشته باشد. این كار با شكستن حصر ارزش ها و منحصر نداشتن آنها به گروهی خاص امكان پذیر است. باید برای اهمیت یافتن ارزش ها از طریق تبیین علمی، عقلانی و مناسب آنها زمینه سازی كرد.
ج) تلاش مناسب و فعال برای باورپذیر كردن ارزش های دفاع مقدس از طریق اجتناب جدی از  تبلیغاتی كردن آنها و در نظر گرفتن انواع مخاطبان و در سطح آنان سخن گفتن كه توصیه پیامبر بزرگ این است كه «كلم الناس قدر عقولهم».
د) اقدام مناسب برای استفاده هنرمندانه از نمادهای بدیل در قالب های بدیع هنری به منظور بازآفرینی فرهنگی ارزش های دفاع مقدس در عین حفظ روح كلی آنها.
ه) ایجاد هماهنگی كامل میان بخش های فرهنگی با دیگر بخش های جامعه از طریق مهندسی فرهنگی و تبیین نظام جامع فرهنگی كشور و مدیریت آن.
و) اطلاع رسانی درست، سریع و مناسب از مسائل مختلف جامعه برای آحاد مردم از طریق وسایل ارتباط جمعی و رسانه های دیداری، شنیداری، گفتاری و نوشتاری.
ز) تلاش برای بومی سازی مطالعات فرهنگی و مباحث متنوع آن از طریق از میان بردن تعارض میان صاحب نظران در تعریف ارزش ها و مسائل مختلف فرهنگی و اجتماعی.

 

گفت و گو با برخی زوار دیار عشق و خون

 

سمیه محمدی کلاس اول دبیرستان از استان اصفهان که به همراه سایر دانش آموز استان خود در گردهمایی دختران بسیجی در شلمچه شرکت کرده بود، در خصوص حال و هوایش می گوید: اول فکر می کردم اگر در این موقع از سال به شلمچه بیایم از درس عقب می افتم ولی امروز درسهایی آموخته ام که فکر نمی کنم در هیچ مدرسه و دانشگاهی می توانستم آنها را فرابگیریم.
وی افزود: بی شک از این لحظه و از امروز نگاهم به زندگی متفاوت شده است. فکر نمی کنم دیگر من همان سمیه سابق باشیم. اینجا حال و هوایش به گونه ای است که شما به شدت منقلب می شوید و دوست دارید هر چه زودتر به خانه برویم و با صدای بلند به همه دوستان و خانواده ات بگویی که من امروز دختر دیگری شده ام. از امروز ارزشهای دیگری جای چیزهایی که برایم رویا بود را گرفته اند.
سمیه در حالی که پرچم سبز رنگ امام حسین(ع) را در دست گرفته می گوید: این پرچم را بارها به دست گرفته ام ولی امروز احساس کردم واقعا زیر این بیرق سبز امام حسین(ع) هستم و احساس آرامش عجیبی تمام وجودم را فراگرفته است.


آری اینجا قدمگاه شهیدانی بود که برای نه خاک که اعتقادشان به ولایت و خدای خود از تمام آرزوهای دنیوی خود جدا شدند و مردانه و حسین وار در برابر دشمن تا بن دندان مسلح ایستادند تا ثابت کنند انقلابی که به رهبری امام خمینی(ره) به ثمر رسیده است با خیال خیام صدامیان و مستکبران عالم قافیه را نخواهد باخت.


صدیق آرمانی از دانش آموزان استان گلستان نیز در که در شلمچه حاضر شده است، در خصوص احساسش از حضور در مشهد شهدای شلمچه عنوان می کند: امروز به همراه دوستانم حال و هوای عجیبی داریم. اینجا درس زینب وار بودن و زندگی کردن را یاد گرفته ایم و این چادر و حجابی که به تن کرده ایم معنی بیشتری برای من پیدا کرده است.
وی افزود: امروز با افتخار حجابم را در آغوش گرفته ام و به آن افتخار عجیبی کردم چون احساس کردم این حجاب همان چیزی است که شهدا از ما خواسته اند. امروز می خواهم به آنها بگویم که می توانند روی من به عنوان ادامه دهنده راهشان حساب کنند و من و سایر دوستانم با تمام وجود با آنها پیمان بستیم که راهشان در دفاع از حریم دین و ولایت را ادامه داهیم.
آرمانی این را هم گفت: از حضور در اردوی راهیان نور، درسهای فراوانی گرفته ام و از همه دانش آموزان به خصوص دختران سراسر کشور دعوت می کنم اگر دوست دارند لذت خدایی بودن را برای حتی لحظه ای درک کنند به این مناطق که واقعا سرزمینهای نور هستند بیایند تا ببینند اینجا معنای دوباره ای به زندگی خود خواهند داد.


آری حجاب دختران این سرزمین است که وصیتنامه سردار شهید رحیم آنجفى که می نویسد: «خواهرم: محجوب باش و باتقوا، که شمائید که دشمن را با چادر سیاهتان و تقوایتان می کشید. حجاب تو سنگر تو است، تو از داخل حجاب دشمن را مى بینى و دشمن تو را نمى بیند» را محقق می کنند. یا این دختران هستند که به وصیتنامه شهید حمیدرضا نظام که در وصیت نامه اش نوشته است: «خواهرم، غنچه نهفته در برگ را نچینند. اگر عمر گل کم است؛ نهفته باش و همیشه گل باش». عمل می کنند.


یاسمین امیری هم در جمع دختران هم سن و سالش می گوید: وقتی شلمچه را می بینی که چگونه زمانی بهترین و شایسته ترین جوانان این کشور برای دفاع از این زمین بی آب و علف، با تمام وجود سینه هایشان را سپر تیرهای دشمن کردند، می فهمی تمام چیزهایی که ما فکر می کنیم در زندگی ارزش هستند، پوچ و ناچیز هستند.

وی عنوان می کند: شلمچه به تنهایی خودش هزارتا شبکه ماهواره ای برای دفع توطئه های دشمنان است که این روزها برای ضربه زدن به این کشور و جوانان به هر ترفندی دست می زنند. اما دشمنان بدانند جوانان ما با یک بار حضور در شلمچه خود را برای تمام عمر در برابر این فتنه ها بیمه می کنند.
یاسمین می افزاید: دشمن شاید بتوانند کشور را با تحریم تحت فشار قرار دهد ولی بداند قلب جوانان ما را نمی توانند تسخیر کنند و این قلبها به عشق کشور و رهبر در سینه می تپد.



برچسب ها :